субота, 1 квітня 2017 р.

Урок 10 клас Тема: Глобальні проблеми людства



Урок    10 клас
Тема:    Глобальні проблеми людства
Мета:      
-         сформувати уявлення про специфічність глобальних проблем людства; акцентувати увагу на соціальних та економічних аспектах, на необхідності консолідації зусиль людства для їх розв’язання;
-          розвивати навички групової роботи, навчити аналізувати отриману інформацію;  формувати власну точку зору на підставі документальних матеріалів, використовуючи наявні знання;
-         виховувати у дітей  толерантність, повагу до різних культур, любов до світу, у якому вони живуть, почуття відповідальності за його майбутнє.

Обладнання: політична карта світу, атлас, картки учасників, фільм «Сутінки цивілізації» 7. «Глобальний сценарій і КГР», мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
                            Епіграф уроку:   «Світ достатньо великий для того, щоб задовольнити потреби кожної людини, але надзвичайно малий,
щоб задовольнити людську жадність»
(М. Ганді)
Хід уроку
І. Організаційна частина                                                                    
Шановні учні, давайте налаштуємось на урок. Усміхніться один одному, побажайте успіхів і гарного настрою.   До нас на урок сьогодні завітали гості. Тож давайте подаруємо і їм свої посмішки і побажаємо цікавих хвилин на уроці.

ІІ. Формування позитивного ставлення до теми  .
Слайд 1
Сьогоднішній урок мені хотілось би розпочати з якоїсь яскравої цитати або яскравого образу , що розкриватиме  тему нашого заняття.  Найкраще підійшла цитата Махатма Ганді.
 «Світ достатньо великий для того, щоб задовольнити потреби кожної людини,
але надзвичайно малий, щоб задовольнити людську жадність»

Вч.  Діти, як ви розумієте слова великого індійського  діяча?

Вч. Правильно, люди повинні зрозуміти, що хижацьке ставлення один до одного і до природи  ставить під загрозу життя на Землі, породжує  проблеми, які треба потім вирішувати.  Я пропоную  подивитися короткий фрагмент  фільму «Сутінки цивілізації».                                                                                                              
Діти, про що ці кадри?

-         Про те, що у людини мало часу на те, щоб змінити своє ставлення до природи;
-         Про те, що необхідно вирішувати питання від яких залежить майбутнє людства.

Вч.  Правильно цей фільм про те, що людство на межі зникнення. Час нашого перебування на планеті згасне, якщо ми не будемо вирішувати  назрілих проблем.
ІІІ. Вивчення нового                                                          Слайд 2

Вч. Тема нашого заняття «Глобальні проблеми людства».   
Запишіть у зошити дату і тему нашого уроку.
-         Діти, яке, на вашу думку, головне завдання нашого уроку?
(дізнатись більше про глобальні проблеми;  як ці проблеми виникають; чи можна щось зробити для їх вирішення?)
Вч.  Правильно. Нашим завданням є - визначити сутність, причини виникнення  та шляхи подолання глобальних проблем.    Слайд 3
-         Як в українській мові називаються слова близькі за значенням?
(синоніми)
-         Спробуймо асоціювати слово «глобальний» з іншими словами
(загальний, всесвітній, масштабний)
-         Так, глобальний походить від латинського слова globus, що означає загальний, всесвітній.
Глобальними називають найважливіші проблеми, які характерні для всього світу, і загрожують існуванню людства
-         На вашу думку - чи завжди існувало поняття «глобальні проблеми?
Діти:
1.     Я думаю, що всілякі  проблеми почали виникати у людства давно, ще на зорі цивілізації. Але вони не були глобальними.   
2.     Я думаю, що все ж глобальні проблеми почали виникати після розвитку науки. Науково-технічна революція надала людям великих можливостей для освоєння планети  тому і шкода від цього є  такою великою.

Вч.  Правильно, НТР надала людям великої могутності.
Розвиток людського суспільства завжди супроводжувався значним впливом на навколишнє середовище. Кожна країна світу зробила внесок у руйнування природи:  війни, промислова діяльність, нераціональне природокористування .
 Сьогодні космічні апарати дають можливість  миттєво зв'язатися по телефону з будь-якою точкою світу.
 Балістичними ракетами можна уразити будь-яку ціль, де б вона не знаходилася. Жодна країна світу не може уникнути такого катастрофічного  впливу.
Отже, цілий ряд проблем, що виникають перед людством, охоплюють всю земну кулю і навіть ближній космічний простір,  отримали назву глобальних.  Ці проблеми вивчаються багатьма науками, в тому числі й географією.
Діти, на попередньому уроці ви отримали випереджальне завдання - знайти якомога більше інформації про глобальні проблеми людства. Багато знань про глобальні проблеми ви отримали з попередніх курсів географії та біології .
-         Для того щоб активізувати наші знання про глобальні проблеми я пропоную виконати таку вправу: візьміть конверт з написом «Коло глобальних проблем»» , виберіть із запропонованих проблем  ті, що на вашу думку є глобальними та утворіть на дошці  із них  коло.                                                                                   (діти формують коло проблем). Дякую. Ось ми сформували коло   глобальних проблем.  Треба сказати, що це коло не повне, бо глобальних  проблем  у людства  більше.
                                                                                                                 Слайд 4
Діти, всі глобальні проблеми можна віднести до трьох сфер  діяльності людини:  - Сфера 1. Взаємодія природи й суспільства;
                                               - Сфера 2. Суспільні взаємовідносини;
                                          - Сфера 3. Розвиток людини;
Зверніть увагу на дошку. Ви бачите недобудовану класифікаційну схему.  Вашим завданням є добудувати її.
На столах ви знайдете інструктивну картку № 1 та  матеріали для того щоб  виконати цю роботу..  На завдання вам відводиться 3 хв після чого презентуйте свої результати.
                                                                                         Слайди 5,6,7 (сфери)

(Зразок відповіді:   – нашим завданням було вибрати проблеми, що відповідають сфері взаємодії природи і суспільства. Ми вважаємо, що  проблеми, які ми вибрали, можна віднести до цієї сфери. Це….    перерахувати).
Вч.  Ось ми побудували класифікаційну схему. Побудували правильно.
-         Діти, а ви хотіли б щось змінити  в ній?
Очікувані відповіді:                                                                                        
1.     Я б додав в би до третьої сфери проблему соціальну (це неграмотність, торгівля людьми, злочинність, наркоманія, СНІД)
2.     Мені хотілось би щоб ця схема була детальнішою. На мій погляд вона дуже узагальнена.  Наприклад  демографічну проблему можна  поділити на депопуляцію, старіння населення, псевдоурбанізацію, демографічний вибух і т. і.
Вч.    Згодна. Класифікація глобальних проблем є умовною. Вона може мати інший вигляд,  і  немає  однієї усталеної форми.
Діти, в чому, на ваш погляд,  особливість глобальних проблем?
 (в тому,  що вони спричинені людською діяльністю)
Вч.    Діти, давайте зробимо підсумок опрацьованого і пригадаємо  про що ми говорили на уроці?

-         Тро те, що у світі існують проблеми які називають глобальними і їх багато.
-         Що глобальними називають проблеми які стосуються інтересів значної кількості людей або ж усіх держав світу;
-         Що невирішення їх викликає загрозу людству;
-         Що для вирішення  цих проблем необхідні  рішучі дії багатьох  країн світу;
-         Що всі глобальні проблеми можна систематизувати за сферами взаємодії людини, природи і суспільства.
-         Що причиною виникнення глобальних проблем є людина і її діяльність.
                                                                                        
Вч.    Слідуючим етапом нашого уроку буде дослідницька робота.      
Робота в парах.  Тому виберіть собі пару. Візьміть у папці умову завдання,  інформаційні матеріали додатку №2.  Вони стосуються однієї із глобальних  проблем. Вашим завданням буде: визначити що це за проблема, її суть, причини виникнення; запропонувати шляхи щодо її вирішення. Підготувати емблеми, що символізують проблему.
 Результати роботи слід записати до таблиці. На дослідження вам відводиться 5 хвилин, після чого ви презентуєте  нам результати своєї роботи.
Презентація                              10 хв.
( під час презентації демонструються слайди  із правильною відповіддю    -         
Війни і миру -8-11
                                Продовольча  12-13
                                Енергетична    14-16
                                Демографічна  17-18
                                Відсталості країн  19-20
Зразок  відповіді:
-         Ми визначили, що у наданих нам матеріалах , говориться про проблему миру і роззброєння. Сутність цієї проблеми у загрозі переростання локальних конфліктів у світову війну….   На нашу думку вирішити ці проблеми можна через…
-         Емблемами ми хочемо позначити на карті країни, що мають ядерну зброю  та «гарячі точки» на планеті.

Вч.  Ось ми розглянули  найголовніші проблеми  людства,  виявили їх суть, причини та можливі шляхи вирішення . Емблемами  позначили країни для яких характерні дані проблеми.                                                                                
Діти, а як ви вважаєте,  ці проблеми існують окремо чи  вони пов язані між собою?
Учень . ( Я думаю, що вони взаємопов язані)
Вч. Давайте розглянемо коло найважливіших глобальних проблем світу та спробуємо встановити залежність між ними на прикладі проблеми миру і роззброєння.
Вч. Діти, подумайте і скажіть, як проблема миру і роззброєння пов язана з іншими проблемами?

.

Вч.  А зараз самостійно встановіть залежність проблеми  урбанізації з іншими глобальними проблемами.
 (Урбанізація – це процес зростання міст і підвищення їхньої ролі в житті суспільства.
Приблизно половина жителів планети, сьогодні  проживає у містах – (демографічна).  Це  призвело до зростання промислового виробництва та енергоспоживання, що, у свою чергу, викликало ще більше забруднення навколишнього середовища (екологічна), відтак - погіршення здоров'я людей, криза культури і моралі, відсталість, що проявляється у рівні життя ( продовольча).
                                                                                                     Слайд  21
Вч. Отже ми довели, що глобальні проблеми взаємопов'язані, більш того зумовлюють одна одну, охоплюють всі сторони життя людей і зачіпають всі країни світу.
     Діти, у 9 класі ми вивчали курс економічної  і соціальноїгеографії  України.
-         Пригадайте яка екологічна ситуація в Україні? Які глобальні проблеми характерні для України?
-         Яка роль міжнародних організацій у вирішенні глобальних проблем?

ІУ. Закріплення
1.     На закріплення я пропоную вам виконати тести.               
                           
У. Вправа «Оціни діяльність на уроці»:
         (робота з оцінювальною карткою)                                              
УІ. Домашнє завдання:
-         опрацювати параграфи підручника 21,22;
-         скласти зведену таблицю «Глобальні проблеми людства»
-         написати міні-твір на тему: « Що я можу зробити для вирішення глобальних проблем».
УІІ. Підсумок
Вчитель.  Діти, урок добігає кінця. Прийщов час підвести підсумки.
         Ми сьогодні говорили про глобальні проблеми людства.
Глобальні проблеми - виклик людському розуму. Піти від них неможливо. Їх можна тільки подолати. Причому подолати зусиллями кожної людини і кожної країни в співпраці заради великої мети - збереження можливості жити на Землі.
І  суспільство, як би воно не було захоплено ідеєю наживи і надією на реалізацію принципу «золотого мільярда», рано чи пізно  буде поставлено перед вибором. Гірше, якщо таке розуміння прийде через Апокаліпсис. 
    Тому вислів Махатма Ганді, звучить надзвичайно актуально:                  Слайд 22
 «Світ достатньо великий для того, щоб задовольнити потреби кожної людини,
але надзвичайно малий, щоб задовольнити людську жадність».

Я дякую вам за урок. І пропоную додивитись до кінця 7 серію фільму  «Сутінки цивілізації».

Тести

«Глобальні проблеми людства»            
Клас____               Дата________           Прізвище та ім я_______________
І.  Г л о б а л і з а ц і я  це:
А)   взаємодія держав, народів, етносів, соціальних спільнот у єдиній системі відносин на планетарному рівні;
Б) збільшення народонаселення;
В) використання природних ресурсів на планетарному рівні;
Г) освоєння Світового океану.

2. Кіотський протокол  (1997р) це документ про:
А) економне використання світових природних ресурсів;
Б) вирішення демографічної проблеми;
В) припинення всіх світових війн;
Г) скорочення або стабілізацію викидів у атмосферу, які спричиняють парниковий ефект.

3. Яка проблема виникла в результаті демографічного вибуху в країнах Азії, Африки, Латинської Америки?
А) проблему здоров я;
Б) демографічну проблему:
В) Продовольчу проблему;
Г) Проблему тероризму.

4.Проблема збереження миру – це проблема №1 тому,що від неї залежить існування всієї цивілізації?
А) так
Б) ні

5. Швидкий ріст народонаселення в країнах, що розвиваються призводять до небажаних наслідків. Оберіть вірні відповіді.
А) проблема безробіття;
Б) недостатнє забезпечення житлом;
В) збільшення загрузки на довкілля;
Г) необхідність виділяти кошти на проведення демографічної політики;
Д) Всі відповіді вірні.

6. Назвіть країни «Ядерного клубу»
А) Сомалі, Кенія, Марокко, Судан;
Б) США. Росія, Великобританія, Франція, Китай;
В) Польща, Білорусія, Швеція, Італія, Ірак.

7. ОБСЄ  - організація, що
А) має великий досвід у розв язанні проблем у галузі культури, поширення медичних знань;
Б) докладає багато зусиль до раціонального використання ресурсів Світового океану;
В) організація з безпеки та співробітництва в Європі.

8. Країни які використовують енергію сонця для отримання електроенергії:
А) США і Франція;
Б) Японія і Китай;
В) Казахстан і Турція;
Г) Іспанія і Бельгія.

9. Соціальні проблеми це:
А) Численні глобальні проблеми існують в галузі взаємовідносин між людиною і суспільством.
Б) Забезпечення людства енергією і мінеральносировинними ресурсами;
В) Проблема видобутку корисних копалин.

10. Назвіть проблеми, що відносяться до сфери «Суспільні взаємовідносини»:
А) збереження навколишнього середовища;
Б) проблема боротьби з епідеміями;
В) подолання економічної відсталості багатьох країн світу;
Г) освоєння ресурсів Світового океану.

11. Римський клуб це-
А) група країн, що володіють ядерною зброєю;
Б) Впливова громадська організація, що створена у 1968 р. групою вчених для обговорення проблем виживання людської цивілізації, якій загрожує ціла низка глобальних проблем;

12. Територію України було оголошено зоною екологічного лиха у році:
А) 1965
Б) 1987
В) 2001
Г) 1991





Використані джерела:

1. Беслан: поминутная хроника террора // [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/polit/04rgpxt.htm
2. Боронин О.В. К вопросу о событиях 11 сентября 2001 г. в США//Альтернативы. – 2004. - № 2. – С.22-25.
3. Масляк П.О., Дахно І.І. Економічна і соціальна географія світу: Підручник для 10 кл. загальноосвіт. навч.закл./ За ред. П.О.Масляка. - К.: Вежа, 2003. - 280 с.
4. Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш. Географія: Підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл.: Рівень стандарту, академічний рівень. - К.: Генеза, 2010. - 304 с.: іл.
5. Романюк В.О., Березовський І.Б. Проблема тероризму в сучасному політичному процесі // Боротьба з організованою злочинністю і корупцією (теорія і практика). – 2003. - №8. – С.12-15.
6. Серия взрывов в Лондоне: расследование // [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.agentura.ru/dossier/uk/explosions/
7. Топузов О.М., Тименко Л.В. Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закладів. - К.: Зодіак-ЕКО, 2005. - 208 с.
Інтернет ресурси:
8. http://ru.wikipedia.org
9. http://www.regnum.ru/dossier/1012
10. http://vip.lenta.ru/topic/beslan/photo
11. http://tomsk.fm/watch/111058
14. https://kopovok.wordpress.com/2015/01/31/конспект-уроку-глобальні-проблеми-лю/
16. Методична розробка  уроку географії «Глобальні проблеми людства»
17. Викладач географії Вищого професійного гірничого училища мКомсомольська Чумак А.І.






Немає коментарів:

Дописати коментар